maandag 17 oktober 2016

Maak een feestje van je lunch // Mijn tips.

In mijn vorige post gaf ik aan (zie punt 8) dat het echt belangrijk is om stil te staan bij je eetmomenten en er ook echt van te genieten. Zelf ben ik een hele snelle eter en voorheen at ik voornamelijk omdat ik me duizelig of suf voelde en gewoon écht iets te eten nodig had (dat dacht ik althans). Inmiddels zie ik in dat dit 'mindfull eten' veel beter werkt; je luistert veel beter naar je lijf en leert hierdoor je lichaam en je behoeften veel beter te (her)kennen. Door op deze manier te eten heb je veel langer een voldaan gevoel!

Ik zal eerlijk toegeven dat dit puntje voor mij echt heel moeilijk is. Het liefst doe ik 100 dingen tegelijk en ook onder het eten is dat het geval (even nog wat opzoeken op internet, even mijn vriendinnetje appen, oh er komt wat leuks op tv, etc. etc.). Hier moet ik echt nog mijn weg in vinden en mezelf streng toespreken dat ik echt onder het eten even NIETS anders doe dan kauwen, proeven en proberen te genieten. Op mijn werk hou ik me totaal niet aan deze regels, omdat dat eigenlijk gewoon niet gaat (goeie smoes, denk jij nu).. Thuis gaat het - stapje voor stapje - steeds iets beter. Vooral als ik alleen thuisben.

Zelf ben ik nu een aantal weken op zoek naar 'trucjes' om mezelf te leren om 'mindful' / bewust te eten. En deze (opzich héle simpele) tip zou ik heel graag met jullie willen delen!

TIP!
Een tijdje geleden was ik thuis en zag ik in de koelkast dat ik wel heel veel verschillende soorten beleg had. Eenmaal lunchtijd bedacht ik me; waarom deel ik dit broodje (een meergranen bol) niet gewoon door vieren en beleg ik ieder deel met iets anders? Ten eerste relax om een tijdje bezig te zijn met het beleggen (best mindful, toch?) en ten tweede kun je vervolgens genieten van de verschillende smaken. Dat is toch echt iets anders dan even een bol met kipfilet wegwerken. Op deze manier heb je ineens het idee dat je heel veel gegeten hebt! 

De keer erop kreeg ik er nog meer plezier in en 'versierde' ik de door vieren gesneden stukjes brood met komkommertjes, partjes van een gekookt ei, mini tomaatjes en op de filet american deed ik ook nog eens bosuitjes. Smullen en - gek genoeg - echt ontzettend vullend! En dat terwijl ik normaal gesproken na 1 meergranen bol écht niet vol zit. En last but not least ziet het er ook nog eens heel gezellig en kleurrijk uit om naar te kijken!

De keer daarop had ik alleen boterhammen in huis, dus ik nam 1 boterham, deelde ook deze weer in vieren en omdat ik vervolgens nog niet vol zat nam ik er een bakje 'Skyr' bij, als een soort toetje. 

Voor het ontbijt kun je natuurlijk exact hetzelfde doen. Zo neem ik nu bijvoorbeeld vaak een bakje 'Skyr' met havermout én daarnaast een bakje met verschillende soorten fruit (ik snijd dit vaak op maandag in partjes en verdeel het over verschillende kleine bakjes, zodat ik voor de hele week kleine bakjes met verschillende soorten fruit heb). 

Conclusie: 
Maak een feestje van je eet-momenten! Je zult zien dat het écht profijt heeft voor je lijf als je bewuster eet én er veel meer van geniet! 


Deze mooie, kleurrijke foto heb ik gevonden op de site van het Voedingscentrum.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen